Maksuttomaan koulutukseen
Maksuttomaan
koulutukseen
Suomen koulutusjärjestelmän saavutuksilla on ollut helppo ylpeillä.
Pari sukupolvea sitten toteutettu
peruskoulu-uudistus on lisännyt koulutuksen tasa-arvoa. Hieman myöhemmin toteutetut
ammatillisen keskiasteen ja korkea-asteen koulutuksen laajennukset ovat
johtaneet siihen, että tänä päivänä enää vajaa viidennes ikäluokasta aloittaa
työelämän ilman ammatillisesti eriytynyttä koulutusta.
2010-luvulla kehityksen pyörä on kuitenkin kääntynyt taaksepäin.
Eriarvoisuus koulutuksessa on lisääntynyt ja koulutuksen laajentamisen tilalle
on tullut koulutuksen supistaminen. Eivätkä peruskoulun opetussisällötkään
tuota enää sellaista osaamista kuin takavuosina. Jos tämä kehitys saa jatkua,
Suomen paikka tasa-arvon ja hyvinvoinnin kärkimaana on vaarassa, sillä koulutus
on yksiselitteisesti paras tapa köyhyyden, eriarvoistumisen ja syrjäytymisen
ehkäisemiseksi.
Vielä 1990-luvulla tämä tosiasia tunnustettiin yleisesti,
poliittisen kentän laidasta laitaan. Nyt ei enää tunnusteta – ei ainakaan
käytännössä. Käytännön budjettipolitiikassa koulutuksen elinkaarivaikutuksia ei
enää huomioida. Jos huomioitaisiin, koulutusleikkauksia koskevia päätöksiä ei
olisi koskaan tehty. On siis palattava perusasioihin.
Yksi koulutusmahdollisuuksien kulmakivi on maksuttomuus.
Tällä hetkellä se ei toteudu. Lukion oppimateriaalikustannukset ovat
keskimäärin 2600 euroa opiskelijaa kohden ja huomattavia kustannuksia syntyy
myös ammatillisen linjan opiskelijoille, joista suuri osa joutuu rahoittamaan
opintojaan opintolainalla. Jos
kehityksen annetaan jatkua, myös ammatillisesta koulutuksesta tulee 2020-luvulla
mahdollista vain niille, joiden vanhemmilla on mahdollista rahoittaa lastensa
koulutusta. Tämä asettaa nuoret keskenään eriarvoiseen
asemaan ja aiheuttaa paineita vähävaraisten perheiden toimeentulolle.
En usko, että tämä on suomalaisten tahto, ei edes niissä
puolueissa, jotka koulutusleikkauksia ovat ”kilpailukyvyn turvaamisen” nimissä tehneet.
Pitkän aikavälin vaikutusten sijaan ajatellaan hyvin lyhytnäköisesti ja siinä
toivossa, että talouskasvu itsessään ongelman korjaisi. No, ei varmasti korjaa.
Jos korjaisi, niin siitä olisi näyttöä jo muissakin koulutusleikkausten tielle
lähteneissä maissa.
Itse olen sitä mieltä, että koulutuksen maksuttomuudesta on
tehtävä hallitusohjelmakysymys. Vain koulutuksen maksuttomuuden myötä syntyy
mahdollisuus, että yksikään nuori ei joudu etsimään työtä ilman ammatillisesti
eriytynyttä koulutusta.
Kiitos tästä, Emilia. Toivottavasti ehdit miettiä myös noita elinikäisen oppiisen kysymyksiä. Jos oikein olen huomannut, niin aikuiskoulutuksen määrä on kääntynyt laskuun. Olisi todella hyvä tietää, miksi näin on käynyt ja mitä asialle olisi tehtävissä.
VastaaPoista